Wat is een online marketing strategie?
Een online marketing strategie is onmisbaar voor elk bedrijf tegenwoordig. We leven nu in een tijdperk waarin alles wordt verplaatst naar online en waardoor ook bedrijven zichzelf online moeten kunnen presenteren. Bedrijven hanteren vaak een algemene bedrijfsstrategie eigenlijk kun je je online marketing strategie hier ook uit af leiden alleen dan voor alle online gebeurtenissen. Bij zo’n online marketing strategie maak je dus eigenlijk een stappenplan van a-z hoe dat jij jouw bedrijf online op de kaart gaat zetten.
Waarom een online marketing strategie opstellen?
Zoals we net al vertelden is de online wereld steeds groter aan het worden en dit blijft ook alleen maar toenemen. Als bedrijf zijnde moet je hier natuurlijk op inspelen je wilt namelijk dat je bedrijf ook een online visitekaartje heeft. Voordat je online gevonden gaat worden is het belangrijk om een strategie op te stellen waarin je duidelijk je doelstellingen vermeld en hoe dat je dit gaat bereiken.
Wanneer je dit NIET doet zul je merken dat je een beetje rond blijft dwalen omdat je geen duidelijke richting hebt. Met zo’n strategie voorkom je dit doordat je zelf al hebt bepaald waar dat je de komende jaren naartoe wilt werken en hoe dat je dit wil gaan bereiken. We zullen je dadelijk uitleggen hoe dat ook jij eenvoudig een online marketing strategie op kan stellen.
Een online marketing strategie opstellen in 5 stappen
Bepaal je doelgroep
De eerste stap voor het maken van je eigen online marketing strategie is het bepalen van je doelgroep. Wanneer je bedrijf al even bestaat zul je vast al wel weten wie en wat je doelgroep is maar mocht je pas gaan beginnen dan kun je bijvoorbeeld met tools als ubersuggest zoekwoorden achterhalen met de daarbij behorende leeftijd. Zo kom je ook eenvoudig achter je doelgroep.
Je doelgroep is de eerste maar ook de meest belangrijke stap omdat je deze voor de vervolgstappen ook nodig zult hebben. Denk dus goed na over je doelgroep en waar dat zij zich bevinden / hoe dat jij ze kan gaan bereiken, maar hier straks meer over.
Stel duidelijke doelen (SMART)
Wanneer je je doelgroep in kaart hebt gebracht zul je doelen voor jezelf moeten gaan stellen. Als je namelijk geen doelen stelt raas je doelloos rond en heb je geen duidelijke richting. Zorg ervoor dat je doelen in verband staan met je visie omdat je voor jezelf een duidelijke richting op wilt gaan.
Doelen opstellen doe je heel eenvoudig via de SMART methode (specicifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Dus je zorgt ervoor dat je doelen opstelt die SMART zijn dit zorgt er namelijk voor dat je dan duidelijke en concrete doelen stelt.
Voorbeeld van een SMART doelstelling: “Ik wil over 3 jaar met mijn website op de #1 positie van google komen te staan binnen mijn niche”.
Wanneer je je doelstelling niet SMART formuleert krijg je zoiets: “Ik wil in de toekomst hoog in google komen te staan”. Nu heb je voor jezelf wel een doel gesteld maar deze is ten eerste niet concreet en niet tijdsgebonden waardoor er geen druk achter zit.
Kortom: Maak je doelstellingen dus SMART en denk goed na over wat je wil bereiken op het online marketing gebied.
Maak een concurrentie analyse
Vervolgens is het belangrijk om je concurrenten in beeld te brengen. Dit doe je niet alleen om inspiratie op te halen maar ook om te kijken hoeveel aandacht er al wordt besteed aan online marketing binnen jouw niche. Om jezelf te kunnen onderscheiden moet je weten wat je concurrenten doen en door dit in beeld te brengen kun je jezelf gaan onderscheiden op verschillende vlakken.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld de activiteiten op hun social media kanalen te meten, of door te kijken naar hoe actief ze zijn op hun website d.m.v. content, of door hun site te scannen met bijvoorbeeld neilpatel. Zo zijn er tal van mogelijkheden om je concurrentie op te kunnen testen.
Online marketing kanalen
Dan kom je pas aan bij de online marketing kanalen. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel online marketing kanalen en deze zullen we niet allemaal toe gaan lichten in deze blog omdat het er zoveel zijn. Maar om terug te komen op je online marketing strategie ga je hier dus weer kijken naar je doelgroep.
Wie is je doelgroep? Waar zoeken ze naar? Hoe kan je ze bereiken? Op welke platformen zitten zij? Dit zijn allemaal vragen die naar boven zouden moeten komen voordat je gaat kijken naar welke kanalen je zult gaan gebruiken. Doe dus goed research naar waar je doelgroep zich bevindt en hoe dat je ze kan bereiken.
Hieronder staan een aantal online marketing kanalen opgesomd die voor jou weleens interessant zouden kunnen zijn:
- Je eigen website
- Sociale media (Facebook, instagram, twitter, linkedin, snapchat, tiktok etc.)
- SEO (Search Engine Optimization) ofwel zoekmachine optimalisatie
- SEA (Search Engine Advertising) ofwel zoekmachine adverteren
- E-mail marketing
- Affiliate marketing
- Podcasts
- Radio & TV
- Samenwerkingen (Influencer marketing)
- Social media adverteren
- App creëren
- Content marketing
Meten is weten
Ten slotte ga je natuurlijk nog alles meten want je hebt al doelstellingen opgesteld en nu wil je weten ofdat je ze gehaald hebt. Een van de grootste voordelen van online marketing is dat vrijwel alles te meten is. Zo kun je d.m.v. google analytics bijna alle gebeurtenissen op je website meten. Daarnaast kun je d.m.v. adverteren via sociale media ook alle ratio’s meten en zo kun je snel schakelen (opschalen of juist afschalen). Wanneer je ziet dat iets niet werkt gedurende een langere tijd zul je het af moeten schalen of helemaal stop moeten zetten zodat je door kan gaan met iets anders totdat het wel werkt!
Hoe nu verder?
Je hebt nu voor jezelf al een globale online marketing strategie gevormd waar je mee aan de slag kunt. Het enige waar je nog de diepgang in zult moeten gaan is het gebruik van de online marketing kanalen. Elke kanaal vereist een andere strategie daarom is het belangrijk dat je echt gaat kijken naar wat wel/niet voor jou werkt. Een handig boek dat eigenlijk vrijwel de gehele online marketing verdiept is de online marketing tornado van de IMU. Hierin beschrijven ze eigenlijk elk aspect over online marketing op een eenvoudige maar toch leuke manier.