Als ondernemer moet je natuurlijk volop gebruik maken van diverse social media kanalen. Niet alleen voor jezelf en voor nieuwe klanten maar ook voor je branding. Daarnaast houd je je doelgroep betrokken bij je eigen bedrijf waardoor ze je niet vergeten. Een social media kanaal dat je echt NIET mag vergeten is Facebook. Er maken alleen al in Nederland zo’n 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van facebook, dit zegt al hoe belangrijk het is. Maar hoe pak je dit nou het beste aan? En wat zijn handige tips & tricks?
Maak een actieplan
Om te beginnen is het gebruiken van social media kanalen aardig tijdrovend en daarnaast zie je het resultaat niet direct terug wat ondernemers weerhoudt om social media aandachtig te gebruiken. Maar eigenlijk heeft het een compounding effect ofwel een rente op rente effect. Dit betekent dat de resultaten later komen en langzaam stijgen maar naarmate je stijgt gaat de stijging steeds harder. Het is daarom belangrijk om een duidelijk actieplan te maken voor je facebook strategie.
Een aantal onderdelen die in je actieplan moeten zitten is een tijdsplanning & content planning. Deze onderdelen zijn zo belangrijk omdat ten eerste de tijdsplanning je deadlines geeft waaraan je moet houden. Dit zorgt ervoor dat jij consistent content upload waar we het dadelijk meer over gaan hebben. Daarnaast zorgt een contentplanning ervoor dat jij de juiste content maakt voor een bepaalde periode. Hierdoor blijf je bezig met het optimaliseren van je facebook pagina & het bereiken van je doelgroep.
Facebook adverteren
Een ander ontzettend belangrijke tip is het gebruik maken van facebook advertenties. Dit is enorm krachtig middel om je doelgroep te bereiken. Hierin zul je wel moeten investeren aangezien je deze skill moet ontwikkelen. Net als fietsen zal het adverteren op het begin nog niet helemaal goed gaan je zult een paar keer vallen maar wanneer je deze skill onder de knie hebt kan het enorme resultaten behalen!
Bij het adverteren komen ontzettend veel bijzaken kijken maar in deze blog zullen we een paar korte tips meegeven zodat jij van start kan gaan met adverteren.
Tip 1: Houd je aan het facebook beleid ofwel de facebook policy. Deze is gewoon te vinden op de facebook maar lees hem zeker even door hierdoor voorkom je namelijk dat je wordt geblokkeerd. Hier zullen we dadelijk dieper op in gaan.
Tip 2: Maak goed gebruik van plaatjes & afbeeldingen in combinatie met de juiste tekst. Vaak werkt het goed om met emoji’s je belangrijkste usp’s (unique selling points) te adverteren in combinatie met een duidelijke afbeelding/video.
Tip 3: Zorg voor een duidelijke call to action, vaak zien wij dat er geen duidelijke call to action is in de facebook advertentie. Een voorbeeld hiervan is “klik hier voor onze website” maar wat moeten bezoekers dan doen? Er is geen duidelijk doel en dit zorgt ervoor dat je conversie erg laag is. Tips hiervoor zijn gebruik duidelijke kortingen of aanbiedingen zoals claim nu je aanbieding met 50% korting, of gratis verzending als je besteld voor 23:59 etc…
Content plaatsen
Verder is het cruciale onderdeel van je online marketing strategie content plaatsen. Het klinkt zo eenvoudig maar dit wordt echt zo weinig structureel gedaan door ondernemers. En hier kan je dan ook het verschil maken met jouw social media strategie. Door namelijk consistent content te plaatsen zul je zien naarmate de tijd verstrijkt je social media kanaal gaat groeien.
Zoals we bij tip 1 al zeiden is het belangrijk om een tijdsplanning & content plan te maken hierdoor weet je precies wat je wanneer moet uploaden. Dit zorgt niet alleen voor structuur maar ook als confrontatie. Wanneer je namelijk “vergeet” te uploaden zul je zien hoeveel posts je misloopt en het contentplan zal hierop een reflectie zijn. Je kan gewoon eenvoudig een excel document aanmaken met een paar kolommen zoals Datum, type content, wat voor content, benodigdheden, deadline etc.
Up-to-date houden
Wanneer je dan consistent content plaatst houdt je eigenlijk je facebook al up-to-date. Maar zoals we net al zeiden houden de meeste ondernemers geen consistente social media strategie aan waardoor ze de facebook pagina ook niet altijd up-to-date houden. Door regelmatig te posten betrek je niet alleen je doelgroep bij je bedrijf maar zorg je ook voor nieuw publiek. Wanneer je consistent post gaat je social media platform op de automatische piloot groeien en dit effect wil je toepassen op je online marketing strategie voor facebook.
Richtlijnen van Facebook
Ten slotte is het nog heel belangrijk om je aan de richtlijnen van facebook te houden. Met name voor adverteren is dit voor enorm belang want je advertentieaccount kan hierdoor geblokkeerd worden en dit wil je gewoon voorkomen. Zo mag je bijvoorbeeld niet adverteren met medische spullen, drugs gerelateerde items, sexistische posts etc. Er zijn ook nog meer dingen die facebook niet waardeert wanneer je gaat adverteren als voorbeeld: voor- en na foto’s van bijvoorbeeld een afvalproduct. Of als je in je advertentietekst mensen persoonlijk probeert te benaderen. Dit zijn allemaal kleine dingen waar je wel rekening mee moet houden.
Dus lees de facebook policy een keer door zodat je niet voor verrassingen komt te staan.